ThesisWiki : AntDesign

ThesisHome :: Categories :: PageIndex :: RecentChanges :: RecentlyCommented :: Login/Register
Most recent edit on 2007-03-13 09:21:27 by MerelVeracx

Additions:

Modeleren van de mieren


In het eerste semester werd er puur gewerkt met zuiver reactieve mieren: bondig gezegd mieren die enkel rekening houden met de kost van hun oplossing en met het aantal feromonen op de bogen. In het tweede semester werd er een type mieren ontwikkeld die tijdens het opstellen van de kalenders, waarbij elke mier één team beschouwde, onderhandeld kon worden met andere mieren.

Algemeen zuiver reactieve mieren

Een mier..

Reactieve mieren moeten in 2 verschillende omgevingen rondlopen. In principe is het niet nodig dat een mier weet in welke omgeving ze rondloopt; zolang ze weet dat haar toer aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (= alle knopen bezoeken bv.) kan ze een geldige toer door de grafe doen. De hoeveelheid ongeldige kalenders zou anders fenomenaal hoog zijn.

Algemeen onderhandelende, reactieve mieren


Andere beslissingen

We moeten er rekening mee houden dat een mier verschillende gedragingen zal moeten implementeren.

We kiezen we ervoor om het verkenningsgedrag van de mier zo te implementeren dat ze altijd een geldige Double Round-Robin kalender uitkiest. Eventueel werd er ook een eenvoudig backtracking mechanisme uitgewerkt, zodat de mier binnen een speeldag (round) andere wedstrijden kan kiezen.

Literatuur

Uit les MAS (topic 7: ants)
ants are launched regularly -> from each node to randomly chosen destination
ants build their paths probabilistically with probability function of
ants memorize visited nodes and incurred costs
once destination is reached, ants deterministically retrace their path backwards, updating pheromone trails that is a function of the quality of the solution they generated



Deletions:

Modeleren van de mieren


In het eerste semester werd er puur gewerkt met zuiver reactieve mieren: bondig gezegd mieren die enkel rekening houden met de kost van hun oplossing en met het aantal feromonen op de bogen. In het tweede semester werd er een type mieren ontwikkeld die tijdens het opstellen van de kalenders, waarbij elke mier één team beschouwde, onderhandeld kon worden met andere mieren.

Algemeen zuiver reactieve mieren

Een mier..

Reactieve mieren moeten in 2 verschillende omgevingen rondlopen. In principe is het niet nodig dat een mier weet in welke omgeving ze rondloopt; zolang ze weet dat haar toer aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (= alle knopen bezoeken bv.) kan ze een geldige toer door de grafe doen. De hoeveelheid ongeldige kalenders zou anders fenomenaal hoog zijn.

Algemeen onderhandelende, reactieve mieren


Andere beslissingen

We moeten er rekening mee houden dat een mier verschillende gedragingen zal moeten implementeren.

We kiezen we ervoor om het verkenningsgedrag van de mier zo te implementeren dat ze altijd een geldige Double Round-Robin kalender uitkiest. Eventueel werd er ook een eenvoudig backtracking mechanisme uitgewerkt, zodat de mier binnen een speeldag (round) andere wedstrijden kan kiezen.

Literatuur

Uit les MAS (topic 7: ants)
ants are launched regularly -> from each node to randomly chosen destination
ants build their paths probabilistically with probability function of
ants memorize visited nodes and incurred costs
once destination is reached, ants deterministically retrace their path backwards, updating pheromone trails that is a function of the quality of the solution they generated





Edited on 2007-03-13 09:10:50 by MerelVeracx

Additions:
- werkt quasi onafhankelijk van andere mieren (enkel feromonen worden geupdate)

Algemeen zuiver reactieve mieren

Reactieve mieren moeten in 2 verschillende omgevingen rondlopen. In principe is het niet nodig dat een mier weet in welke omgeving ze rondloopt; zolang ze weet dat haar toer aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (= alle knopen bezoeken bv.) kan ze een geldige toer door de grafe doen. De hoeveelheid ongeldige kalenders zou anders fenomenaal hoog zijn.

Algemeen onderhandelende, reactieve mieren

Andere beslissingen

We kiezen we ervoor om het verkenningsgedrag van de mier zo te implementeren dat ze altijd een geldige Double Round-Robin kalender uitkiest. Eventueel werd er ook een eenvoudig backtracking mechanisme uitgewerkt, zodat de mier binnen een speeldag (round) andere wedstrijden kan kiezen.


Deletions:

Random Talk

De mieren zullen in (ong) vier verschillende omgevingen moeten rondlopen. In principe is het niet nodig dat een mier weet in welke omgeving ze rondloopt; zolang ze weet dat haar toer aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (= alle knopen bezoeken bv.) kan ze een geldige toer door de grafe doen. De hoeveelheid ongeldige kalenders zou hierdoor fenomenaal hoog zijn. We kiezen we ervoor om het verkenningsgedrag van de mier zo te implementeren dat ze altijd een geldige Double Round-Robin kalender uitkiest. Eventueel werd er ook een eenvoudig backtracking mechanisme uitgewerkt, zodat de mier binnen een speeldag (round) andere wedstrijden kan kiezen.




Edited on 2006-11-15 05:36:36 by MerelVeracx [minor change]

Additions:



Deletions:




Edited on 2006-11-15 05:14:20 by MerelVeracx

Additions:
Omgeving 2 gedrag



Edited on 2006-11-15 01:24:23 by MerelVeracx

Additions:
De mieren zullen in (ong) vier verschillende omgevingen moeten rondlopen. In principe is het niet nodig dat een mier weet in welke omgeving ze rondloopt; zolang ze weet dat haar toer aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (= alle knopen bezoeken bv.) kan ze een geldige toer door de grafe doen. De hoeveelheid ongeldige kalenders zou hierdoor fenomenaal hoog zijn. We kiezen we ervoor om het verkenningsgedrag van de mier zo te implementeren dat ze altijd een geldige Double Round-Robin kalender uitkiest. Eventueel werd er ook een eenvoudig backtracking mechanisme uitgewerkt, zodat de mier binnen een speeldag (round) andere wedstrijden kan kiezen.

Deletions:
De mieren zullen in (ong) vier verschillende omgevingen moeten rondlopen. In principe is het niet nodig dat een mier weet in welke omgeving ze rondloopt; zolang ze weet dat haar toer aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (
alle knopen bezoeken bv.) kan ze een geldige toer door de grafe doen. De hoeveelheid ongeldige kalenders zou hierdoor fenomenaal hoog zijn. We kiezen we ervoor om het verkenningsgedrag van de mier zo te implementeren dat ze altijd een geldige Double Round-Robin kalender uitkiest. Eventueel werd er ook een eenvoudig backtracking mechanisme uitgewerkt, zodat de mier binnen een speeldag (round) andere wedstrijden kan kiezen.




Edited on 2006-11-15 01:24:11 by MerelVeracx

Additions:
- kan een bepaalde hoeveelheid feromonen achterlaten op de plaats (bogen) waar hij zich bevindt (die hij benut) De mieren zullen in (ong) vier verschillende omgevingen moeten rondlopen. In principe is het niet nodig dat een mier weet in welke omgeving ze rondloopt; zolang ze weet dat haar toer aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (
alle knopen bezoeken bv.) kan ze een geldige toer door de grafe doen. De hoeveelheid ongeldige kalenders zou hierdoor fenomenaal hoog zijn. We kiezen we ervoor om het verkenningsgedrag van de mier zo te implementeren dat ze altijd een geldige Double Round-Robin kalender uitkiest. Eventueel werd er ook een eenvoudig backtracking mechanisme uitgewerkt, zodat de mier binnen een speeldag (round) andere wedstrijden kan kiezen.


Deletions:
- kan een oneindige hoeveelheid feromonen achterlaten op de plaats waar hij zich bevindt De mieren zullen in (ong) vier verschillende omgevingen moeten rondlopen. Is het nodig dat ze weten in welke omgeving ze rondlopen? In een eerste iteratie wordt hiermee geen rekening gehouden. De mier zal gevormd worden voor de eerste omgeving.



Edited on 2006-10-17 13:46:47 by MerelVeracx

Additions:
Feromonen



Edited on 2006-10-06 12:48:16 by MerelVeracx

No differences.


Edited on 2006-10-06 12:45:02 by MerelVeracx

Deletions:

Omgeving 1

Het was eerst niet duidelijk of een mier altijd een kalender op een willekeurige manier mocht opbouwen. Daarom deze (wat lange) uitleg. Sla het "Logische Opbouw Kalender"-gedeelte gewoon over. :)

Logische opbouw kalender

De mieren moeten weten hoe ze een kalender moeten opbouwen. Ze moeten hun omgeving op zo'n manier onderzoeken zodat ze eerst de wedstrijden voor ronde 1 samenstellen, vervolgens die van ronde 2, vervolgens ...
Wanneer we deze tactiek voor omgeving 1 bekijken zien we een extreem grote omgeving waar een mier vanuit elke knoop naar elke andere knoop kan. Hij moet dus weten dat als uit hij knoop i met inhoud "Ronde 1" vertrekt, hij niet naar een andere knoop met inhoud "Ronde b" mag gaan, maar naar een knoop met inhoud "wedstrijd a-b". Vervolgens moet hij weten dat hij vanuit een wedstrijdknoop 2 opties heeft, afhankelijk van wat zijn stap ervoor was: ofwel moet hij nog wedstrijdknopen vinden, ofwel moet hij naar een volgende rondeknoop gaan.
Wanneer we een logische opbouw verwachten, mag hij in het tweede geval niet eender welke wedstrijdknoop kiezen: hij moet de knoop met inhoud "Ronde 2" vinden, en die bezoeken.
Een schematisch overzicht van dit gedrag zie je hieronder.
Bij de actie "kies een 'naar een wedstrijd'-boog" wordt er stilzwijgend aangenomen dat de bogen naar wedstrijdknopen die de mier al opgenomen heeft in zijn toer, niet gekozen mogen worden.
image

Willekeurige opbouw kalender

Bij een willekeurige opbouw, kan een mier willekeurig kiezen welke ronde hij eerst doet, om dan een willekeurige andere ronde te kiezen.
Voor het gedrag van de mier verandert er hier weinig. Het aangepaste diagram vindt u hieronder.
image




Edited on 2006-10-06 12:41:56 by MerelVeracx

Deletions:

Meest algemene gang van zaken

image




Edited on 2006-10-06 12:41:39 by MerelVeracx

Additions:

Deelpagina's

Hoog-niveau gedragsschema
Omgeving 1 gedrag




Edited on 2006-10-01 17:39:05 by MerelVeracx

Additions:
Het was eerst niet duidelijk of een mier altijd een kalender op een willekeurige manier mocht opbouwen. Daarom deze (wat lange) uitleg. Sla het "Logische Opbouw Kalender"-gedeelte gewoon over. :)

Deletions:

Gedrag van de mier





Edited on 2006-10-01 17:37:46 by MerelVeracx

Additions:

Modeleren van de mieren



Deletions:

Non-Functional Requirements: hoe modeleren we de mieren





Edited on 2006-10-01 17:00:01 by MerelVeracx

Additions:

Non-Functional Requirements: hoe modeleren we de mieren

Random Talk

Meest algemene gang van zaken

Omgeving 1



Deletions:

Non-Functional Requirements: hoe modeleren we de mieren

Random Talk

Meest algemene gang van zaken

Omgeving 1





Edited on 2006-10-01 16:59:09 by MerelVeracx

Additions:
Berekenen van kalenderkost



Edited on 2006-10-01 16:58:30 by MerelVeracx

Additions:

Literatuur

Uit les MAS (topic 7: ants)
ants are launched regularly -> from each node to randomly chosen destination
ants build their paths probabilistically with probability function of
ants memorize visited nodes and incurred costs
once destination is reached, ants deterministically retrace their path backwards, updating pheromone trails that is a function of the quality of the solution they generated




Edited on 2006-10-01 15:58:54 by MerelVeracx

Additions:

Meest algemene gang van zaken

Omgeving 1

Gedrag van de mier

Logische opbouw kalender

De mieren moeten weten hoe ze een kalender moeten opbouwen. Ze moeten hun omgeving op zo'n manier onderzoeken zodat ze eerst de wedstrijden voor ronde 1 samenstellen, vervolgens die van ronde 2, vervolgens ...
Wanneer we deze tactiek voor omgeving 1 bekijken zien we een extreem grote omgeving waar een mier vanuit elke knoop naar elke andere knoop kan. Hij moet dus weten dat als uit hij knoop i met inhoud "Ronde 1" vertrekt, hij niet naar een andere knoop met inhoud "Ronde b" mag gaan, maar naar een knoop met inhoud "wedstrijd a-b". Vervolgens moet hij weten dat hij vanuit een wedstrijdknoop 2 opties heeft, afhankelijk van wat zijn stap ervoor was: ofwel moet hij nog wedstrijdknopen vinden, ofwel moet hij naar een volgende rondeknoop gaan.
Wanneer we een logische opbouw verwachten, mag hij in het tweede geval niet eender welke wedstrijdknoop kiezen: hij moet de knoop met inhoud "Ronde 2" vinden, en die bezoeken.
Een schematisch overzicht van dit gedrag zie je hieronder.
Bij de actie "kies een 'naar een wedstrijd'-boog" wordt er stilzwijgend aangenomen dat de bogen naar wedstrijdknopen die de mier al opgenomen heeft in zijn toer, niet gekozen mogen worden.
image

Willekeurige opbouw kalender

Bij een willekeurige opbouw, kan een mier willekeurig kiezen welke ronde hij eerst doet, om dan een willekeurige andere ronde te kiezen.
Voor het gedrag van de mier verandert er hier weinig. Het aangepaste diagram vindt u hieronder.
image


Deletions:

Life Cycle





Edited on 2006-09-30 12:56:46 by MerelVeracx

Additions:
We moeten er rekening mee houden dat een mier verschillende gedragingen zal moeten implementeren. De mieren zullen in (ong) vier verschillende omgevingen moeten rondlopen. Is het nodig dat ze weten in welke omgeving ze rondlopen? In een eerste iteratie wordt hiermee geen rekening gehouden. De mier zal gevormd worden voor de eerste omgeving.



Oldest known version of this page was edited on 2006-09-27 11:49:02 by MerelVeracx []
Page view:

Non-Functional Requirements: hoe modeleren we de mieren

Zie ook

Terug naar requirements
Ontwerp omgevingen

Random Talk

Een mier..

Life Cycle

image


CategoryRequirements
Valid XHTML 1.0 Transitional :: Valid CSS :: Powered by Wikka Wakka Wiki 1.1.6.2
Page was generated in 0.0715 seconds